EKAER szám kérése FELIR azonosítóval

ekaer_szam_felir_azonositoval2015. január 1-től kerül bevezetésre az Elektronikus Közúti Áruforgalmi Ellenőrzési Rendszer, rövidítve az EKAER, amely szinte minden céget érinteni fog, ahogy korábban megírtuk. Az EKAER rendszerrel kapcsolatban egyre több információ lát napvilágot. Az egyik legújabb a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, NÉBIH közleménye, amelyben felhívják a figyelmet, hogy az EKAER rendszerben 2015. január 1-től a hivatal hatáskörébe tartozó termékek esetén csak FELIR azonosítóval rendelkező ügyfelek kaphatnak a szállítmányozáshoz EKAER számot.

FELIR azonosító: A 2013. évi CCL. törvény 113.§, illetve a 222.§ alapján módosított 2008. évi XLVI. törvény(az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről) előírja, hogy 2015. január 1-jétől a „törvény hatálya alá tartozó terméket nyilvántartásba nem vett élelmiszerlánc szereplőtől tilos vásárolni, illetve átvenni értékesítésre, szállításra és tárolásra”. A nyilvántartásba vételt a FELIR azonosító igazolja.

FELIR azonosítás menete és szükségessége:

A NÉBIH FELIR kereső alkalmazásának oldalán (http://portal.nebih.gov.hu/web/guest/felir-kereso) ellenőrizhető, hogy:

  • FELIR köteles-e a forgalmazott termék a vámtarifaszám alapján,
  • FELIR regisztráció kötelezett-e egy adott vállalkozása a TEÁOR száma alapján,
  • FELIR azonosítóval az adott vállalkozás rendelkezik-e

Azon cégek, akik a FELIR hatálya alá tartozó tevékenységet végeznek és még nem rendelkeznek azonosítóval, regisztrálniuk kell a felügyeleti díj bevallási rendszerén keresztül minél előbb, mert EKAER számot sem fognak tudni igényelni.

FELIR regisztráció: http://portal.nebih.gov.hu/hu/web/guest/felugyeleti-dij

A FELIR azonosítás automatikusan megtörtént már, ha az ügyfél érvényes bevallást nyújtott be 2014. évre, ennek hiányában pótbevallásra van szükség, amellyel a FELIR nyilvántartásba vétel is megtörténik. Azon cégek esetében, akik 2014-ben kezdték meg a tevékenységet és az idei évben még nem volt bevallási kötelezettsége, nekik 0-as bevallást kell leadniuk, amellyel kapcsán nyilvántartásba veszik a NÉBIH őket, így FELIR azonosítóval is fognak rendelkezni.

Uniós tagállamból történő élelmiszer behozatal esetén a rendelkezés alapján a bejelentett első hazai tárolási helyen lehetséges kirakodni, amelyet a 3/2010 (VII. 5.) VM rendelet  szabályoz. Ez a rendelet szerint azon cégek, amelyek “harmadik országból vagy uniós tagállamból élelmiszert forgalomba hozatal vagy tovább feldolgozás céljából behoznak, regisztrálniuk kell magukat és azt a telephelyet, első magyarországi tárolási helyet, ahol az árut először betárolták.”

A regisztrált első magyarországi tárolási helyek a NÉBIH weboldalán található kereső (http://portal.nebih.gov.hu/elso-betarolasi-hely-kereso) segítségével elérhetők.

Ha a cég nem találja meg az adatait az első tárolási hely kapcsán, akkor

  • ha növényi alaptermék forgalmazásával foglalkozik: a területileg illetékes megyei kormányhivatal növény és talajvédelmi igazgatóságához fordulhat
  • egyéb élelmiszer esetén: a területileg illetékes járási állat egészségügyi hivatalhoz fordulhat.

Véleményünk szerint az eddigi rendszerek összekapcsolásával (FELIR, Elektronikus Útdíj, NAV adatbázisok), az EKAER rendszer, egyfajta kockázatok online módon történő ellenőrzési rendszereként jön létre, amely idővel ténylegesen visszaszoríthatja az áfacsalásokat. Azonban érdemes megjegyezni, hogy ilyen komplex rendszerek bevezetéséhez, ilyen nagy számú gazdasági szereplőt érintő változásokhoz több időre, illetve átmeneti bevezetési időszakra lenne szükség. Az EKAER rendszerről bővebben az EKAER.HU oldalon tájékozódhat.

 

Posted in Gazdaság. Tagged with , , , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.