Az EKAER rendszer bevezetése így érinti a cégeket!

ekaer-rendszerA 2015-ös évben a kormány hadat üzen az adócsalóknak, és minden eszközzel próbál gátat vetni a visszaéléseknek. Az egyik legkomolyabb fegyver, amit ezen a területen bevetnek, az újonnan megalkotott közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (EKAER), melynek célja, hogy ellenőrizni tudják, hogy az EU bármely tagállamából Magyarországra, vagy fordítva, Magyarországról más EU-s országokba irányuló, az adott termék közúton való fuvarozásával, illetve a belföldön történő közúti fuvarozásával összefüggő adókötelezettségek teljesülnek-e. A jövőben ezért csak olyan adózó folytathat közúti fuvarozással járó tevékenységet, aki rendelkezik EKAER számmal, amit az adóhatóság által működtetett elektronikus felületen lehet majd igényelni. Az EKAER szám 15 napig lesz érvényes a kiadástól számítva, és ismernie kell a sofőrnek, vagy a fuvar szervezőjének, mert egy ellenőrzés során szükség lehet rá.

Kinek kell megtenni a bejelentést?

A fuvart tehát be kell jelenteni az EKAER rendszerben, azonban nem mindegy, hogy ezt a bejelentést ki teszi meg, ez is szabályozva van. Mindig az adott körülményektől függ, hogy kit terhel a bejelentési kötelezettség. A bejelentést a fuvar címzettjének kell megtenni abban az esetben, ha az Európai Unió valamely országából hoznak be árut Magyarországra. Ha Magyarországról az Európai Unió egy másik országába visznek ki árut, vagy az országon belüli fuvarozás történik, akkor az áru feladója kötelezett a bejelentés megtételére. A cégeket ez tehát úgy érinti, hogy mindkét oldalon figyelni kell a kötelezettségekre, mert nem mindegy, hogy ki jelenti be az adott fuvart az erre a célra létrehozott EKAER elektronikus felületen. A bejelentésnek több adatot kell tartalmaznia, ezek meglétére is oda kell figyelni, valamint természetesen arra, hogy az adatok valósak legyenek.

Mit kell tartalmaznia a bejelentésnek?

Minden cégnél oda kell figyelni arra, hogy minden adatot pontosan megadjanak, amit a bejelentésnek tartalmaznia kell. Szükség van a feladó, a címzett, valamint az áru adataira, ezen kívül meg kell adni még a szállítást végző jármű rendszámát is. Ezeket az adatokat a már említett elektronikus felületen kell megadni, ehhez semmi másra nincs szükség, csupán internetkapcsolatra, illetve természetesen számítógépre. Ha minden adatot rendben megadtunk, a rendszer kiad egy EKAER számot. Ezt a számot 15 napig lehet felhasználni a kiadástól számítva, ezt követően azonban már érvénytelen. Ez a szám képes arra, hogy azonosítsa az árut, miközben azt a közutakon szállítják. Az, hogy ki teszi meg a bejelentést, azért lényeges, mert a bejelentés megtevője felelős azért, hogy az EKAER számot a fuvarozó, vagy a fuvar szervezője is tudja. Ha ők nem tudják, nem bocsáthatják az ellenőrzést végző személy rendelkezésére, amiből problémák adódhatnak.

Hogyan lehet nyomon követni az árut az EKAER rendszerben?

Az tehát érthető, hogy adott egy szám, ami alapján ellenőrizni lehet az áru útját, de hogyan lehet ténylegesen követni azt? Nos, itt lép be a képbe az útdíjrendszer, aminek köszönhetően az áru folyamatosan nyomon követhető, amiben az játszik közre, hogy – mint említettük – meg kell adni a rendszámot is a fuvar bejelentésekor. A rendszám biztosítja a kapcsolatot az útdíjrendszer, valamint az EKAER rendszer között. Az EKAER rendszerrel kapcsolatosan fontos tudni, hogy a felelősség mindig a cégeket terheli, a fuvarozónak semmilyen felelőssége nincsen, kizárólag az áru feladójának vagy címzettjének – helyzettől függ, hogy melyiknek. Az útdíjrendszer azonban a fuvarozó felelősségét állapítja meg. A fuvarozónak nincsen sem regisztrációs, sem pedig bejelentési kötelezettsége, neki legfeljebb az EKAER számot kell tudni.

Mi van, ha nincs EKAER szám?

Szintén a cégek problémája, hogy amennyiben nincs EKAER szám, esetleg van, de azt nem valós adatok alapján adták ki, nyilvánvalóan szankciókkal kell számolni. Bírság szabható ki, mely az áru értékének legfeljebb 40 százalékáig terjedhet, emellett az árut le is foglalhatják a bírság mértékéig.

Az említett következmények mellett más alternatívák is előfordulhatnak, ha hiányzik az EKAER szám. Az egyik ilyen lehetőség az áru hatósági zár alá helyezése, amely lehet hatósági pecséttel ellátott csomagzár, vagy raktérzár. Ez főleg akkor jó, ha a jármű belföldön tartózkodik, ugyanis ebben
az esetben a hatóság ellenőrizni tudja, hogy a zárat nem sértették-e meg, illetve ha megszűnik a hatósági zárat kiváltó ok, a hatóságnak kell tennie arról, hogy a zár lekerüljön. Nem minden esetben lehet azonban hatósági zár alá helyezni a járművet. Nem lehetséges ez például akkor, ha a szállítmány élő állat, vagy gyorsan romló termék.

Ahogy már említettük, lehetőség van bírság kiszabására is, ami azonban nem lehet több mint a szállított áru összértékének 40 százaléka. A bírság kiegészülhet azzal, hogy annak mértékéig az árut le is foglalják. Az adóhatóságnak erről rendelkeznie kell, méghozzá ugyanabban a határozatban, melyben a bírságot kiszabta. A lefoglalt árut az adóhatóság zárolhatja, vagy pedig elszállíttathatja és megőrizheti.

Posted in Adó, Gazdaság, Közlekedés. Tagged with , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.